Saai, moeilijk, slecht. Of toch niet?
Soms kun je wel wat hulp gebruiken bij het kijken naar een toneelvoorstelling. Dat geldt natuurlijk ook voor je leerlingen. Verveling of onbegrip maken een theaterbezoek niet leuker en dat willen we graag voorkomen. Met deze drie gedachtenoefeningen help jij jouw leerlingen een eindje op weg. Bespreek ze voor de voorstelling zodat ze er in de zaal op kunnen terugvallen.
Ik vind het saai
Verveling of saaiheid ga je tegen door de nieuwsgierigheid te forceren. Ga eens op zoek naar iets wat je wel leuk vindt of naar dingen die wel opvallen. Nuttige vragen in geval van saaiheid:
Is er een acteur die opvalt of wel goed is?
Is er naast de tekst nog meer te horen, bijvoorbeeld muziek of geluiden?
Is er iets opvallendst te vinden in het decor?
Is er veel aandacht besteed aan de kostuums of schmink?
Ik snap het niet
Het is niet raar om een toneelstuk niet te begrijpen, dat komt zelfs best vaak voor. In de zaal ben je op jezelf aangewezen en kun je proberen op zoek te gaan naar dingen die je helpen het verhaal (iets beter) te begrijpen. Nuttige vragen voor wie het stuk niet snapt:
Kan de muziek of het decor me helpen om het verhaal beter te begrijpen?
Is er iets uit de voorbereidende lessen wat ik nu kan herkennen?
Wie of wat lijkt het belangrijkste in de komende vijf minuten?
Ik vind het niks
Helaas kan het voorkomen dat je een toneelstuk gewoon echt helemaal niks vindt. Je vindt het niet saai, je snapt het prima, maar je vindt het gewoon heel slecht gedaan. Maak het dan voor jezelf toch nog een beetje interessant met de volgende vragen:
Wat zou ik zelf anders gedaan hebben, bijvoorbeeld als regisseur of decorbouwer?
Kan ik een acteur bedenken die deze rol veel beter zou spelen?
Wat is nou echt het hoogtepunt van slechtheid in dit toneelstuk, en wat is het minst slecht gedaan?
